Изкуство от скеле – Landwasserviadukt

posted in: иновации | 0
Ланд Васер Виадукт. Работно скеле
Landwasserviadukt

    Високите върхове, дълбоки клисури, зелени пасища или реещи водопади: това са само някои от най-зрелищните гледки, които човек може да види от влаковете на швейцарската Rhaetian Railway (RhB) по пътя си покрай безкрайните извивки в прохода Албула (Albula). В средата, между Chur и Saint Moritz, от най-високата точка на тази железопътна линия се появява виадукта „Landwasserviadukt“ в кантон Филизур (Filisur). Построен през 1902, този 142 метра дълъг железопътен мост днес се счита за емблема на железопътната компания. Той пресича непокътнатата долина Landwasser на височина от 65 метра. Около 9000 кубически метра варовиков камък (доломит) са били използвани за изграждане на този защитен паметник, елегантен мост с три свода и шест полукръгли арки, всяка с дължина от 20 метра. В строителството е използван местен камък, придаващ впечатляващо хармоничен външен вид, който подхожда на планинския пейзаж: още една причина, поради която ЮНЕСКО присъжда на тази структура статут на световното културно наследство, като част от цялостната работа на изкуството „Rhaetian Railway in the Albula / Bernina Landscapes“. А това е едва третата железница в света, която е удостоена с това признание.

Линията „Albula route“ е най-голямата и зрелищна структура, дълга 63 km и се използва и от световноизвестните живописни влакове „Bernina Express“ и „Glacier Express“. Landwasserviadukt също се разглежда като шедьовър на гражданското инженерство. Трите основни свода на виадукта, които не са свободно стоящи, но се сливат в тунел в двата края, са били построени без скеле. Този елегантно извит мост е и най-популярния мотив за  снимка по този маршрут. В момента, когато пътниците заемат местата си в дясно и свалят прозорците, с фотоапарат готов за снимка, а влакът е извит в дъга, високо над долината, те остават изненадани – вместо извитите арки на железопътния мост те виждат едно произведение на изкуството, опаковано в стил Кристо.

Това е така, защото мостът бе обновен за първи път, от както е построен преди повече от 100 години. С условието да не се променя външния вид на тази структура , част от световното наследство на ЮНЕСКО. Ремонтирани бяха релсите, поставен е нов чакъл и е възстановена зидарията. Влаковите услуги продължаваха да работят с помощта на временни стоманени мостове. Преди стартирането на на основните  строително-ремонтни работи, Швейцарската компания Lawil Gerüst AG беше монтирала работно скеле, с покрита площ от около 6000 кв.м., за около седем седмици започвайки през март , с помощта на системата за скеле Layher Allround. Това беше направено при тежки условия за екипа на монтажници, както от страна на логистиката, така  и  от инженерна гледна точка.

Облицовката на скелето от  външната страна беше новата визия на виадукта. Защитната мрежа в ярко червено беше избрана, защото това отдавна е цвета на влакове RHB. Това се наложило по необходимост, тъй като над един милион пътници се очакваше да преминат виадукта през есента, а посетителите обикновено се разочароват, когато известната забележителност се закрива от скеле. В този случай е налице изненада – обвивка в червено в стил „Кристо“, за която е използвано около 350 рула предпазни мрежи дълги 50 метра всяка.

И които е направиха скелето произведение на изкуството.

For English press here.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail